Skrzyżowanie o ruchu kierowanym
Jest to przecięcie, połączenie lub rozwidlenie dwóch dróg z sygnalizacją świetlną od S-1 do S-3 oraz skrzyżowanie, na którym ruch jest kierowany przez uprawnioną do tego osobę (policjant, żandarmeria). W celu ustalenia pierwszeństwa, zbliżając się do takiego skrzyżowania, należy ustalić, jaki sygnalizator kieruje ruchem, oraz uświadomić sobie, kto jeszcze będzie miał zielone światło.
Rys. 1 Sygnalizacja świetlna: S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6, S-7
Kierujący pojazdem szynowym skręcający na skrzyżowaniu o ruchu kierowanym sygnałami świetlnymi może je opuścić pod warunkiem ustąpienia pierwszeństwa uczestnikom ruchu poruszającym się na wprost.
W sytuacjach przedstawionych na ilustracjach nr 2 i 3 zgodnie z powyższym przepisem kierujący pojazdem szynowym nr 2 w obu przypadkach ustępuje pierwszeństwa pojazdowi nr 1.
Rys. 2,3 Pierwszeństwo przejazdu - pojazd
szynowy, ruch kierowany
Przepisu powyższego nie stosuje się na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym oznaczonym znakiem C-12, tj. rondzie. Na takim skrzyżowaniu kierujący pojazdem szynowym będzie miał pierwszeństwo w stosunku do innych pojazdów.
Rodzaje sygnalizacji świetlnej:
1. kolizyjna (sygnalizator S-1, S-2) – podczas przejazdu
przez skrzyżowanie może wystąpić przecięcie się kierunków ruchu (piesi, inne
pojazdy),
2. bezkolizyjna (sygnalizator S-3) – nie występuje przecięcie się kierunków
ruchu.
Zielony sygnał nie zawsze pozwoli ci wjechać na skrzyżowanie. W zasadzie to sygnał ten daje ci taką możliwość, a nie bezwarunkowe zezwolenie. Musisz pamiętać o:
· kierujących, którzy nie zdążyli opuścić skrzyżowania, lub wjeżdżających na skrzyżowanie przy czerwonym świetle – ktoś stworzył zagrożenie, ty musisz odpowiednio zareagować,
· pieszych, którzy nie zdążyli opuścić przejścia,
· pojazdach uprzywilejowanych,
· zakazie wjazdu na skrzyżowanie, jeśli na nim albo bezpośrednio za nim nie ma miejsca na kontynuowanie jazdy, np. korek.

- Podstawowe pojęcia
- Przepisy ogólne ruchu pojazdów
- Zasada szczególnej ostrożności
- Zasada usunięcia zagrożenia
- Zasada ograniczonego zaufania
- Zasada hierarchii sygnałów
- Zasada ruchu prawostronnego
- Zasady pierwszeństwa przejazdu
- Korzystanie z drogi przez osoby niepełnosprawne
- Zasada kultury jazdy
-
- Manewry na drodze
- Zmiana kierunku jazdy
- Zmiana kierunku
- Skrzyżowanie równorzędne
- Skrzyżowania ze znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu
- Skrzyżowanie o ruchu kierowanym
- Skrzyżowanie o ruchu okrężnym
-
- Zachowanie na drodze
- Zachowanie wobec pieszego
- Zachowanie wobec rowerzysty
- Zachowanie na przejazdach kolejowych i tramwajowych
-
- Hamowanie, zatrzymanie, holowanie
- Znaki i sygnały na drodze
- Znaki ostrzegawcze
- Znaki zakazu
- Znaki nakazu
- Znaki informacyjne, kierunku i miejscowości, uzupełniające
- Znaki drogowe poziome
- Sygnały świetlne
- Sygnały dawane przez kierującego ruchem
-
- Ogólne warunki używania pojazdu
- Budowa i obowiązkowe wyposażenie pojazdu
- Zasady używania świateł zewnętrznych pojazdu
- Rejestracja i badanie techniczne pojazdu
- Ubezpieczenie pojazdu
-
- Prawa i obowiązki
- Obowiązki kierującego według przepisów
- Przewóz osób i transportu ładunku
- Wpływ alkoholu, leków, zmęczenia i narkotyków na kierującego pojazdem
-
- Technika kierowania
- Technika jazdy w ruchu miejskim i poza obszarem zabudowanym
- Płynność jazdy
- Ekojazda
- Jazda w różnych warunkach drogowych
- Przejazd obok przystanku autobusowego i tramwajowego
- Ciągnięcie przyczepy
-
- Budowa pojazdu a bezpieczeństwo
- Budowa pojazdu
- Silnik
- Układ chłodzenia
- Układ elektryczny
- Skrzynia biegów
- Układ kierowniczy
- Układ hamulcowy
-
- Pierwsza pomoc przedmedyczna
- Obowiązek Udzielania Pierwszej Pomocy
- Zasady udzielania pierwszej pomocy
- Postępowanie w przypadku poszczególnych obrażeń
-
- Samodzielne sprawdzanie stanu pojazdu
- Kontrola ruchu drogowego
-
- Zdobycie uprawnień do kierowania pojazdem
- Zasady przeprowadzania egzaminu